وبلاگ شهیدان / خاطرات / پیام شهدا / زندگینامه / وصیت نامه /

وصیت نامه / الهی نامه / زندگینامه / پیام شهدا / عملیات ها / عکس های شهدا/یاد و خاطره شهدا/۸ سال دفاع مقدس / پیام شهدا

وبلاگ شهیدان / خاطرات / پیام شهدا / زندگینامه / وصیت نامه /

وصیت نامه / الهی نامه / زندگینامه / پیام شهدا / عملیات ها / عکس های شهدا/یاد و خاطره شهدا/۸ سال دفاع مقدس / پیام شهدا

آن روزگاران یاد باد

بسم الله الرحمن الرحیم

********

الحمدالله رب العالمین ، والصلاه و السلام علی سیدنا محمد واله الطاهرین علیهم السلام

***********

روز ها می گذرد و عمر انسان به سرعت سپری می شود ، نسلها بعد از نسلها پدید می آیند و شاهد وقایع زمان خود هستند . تا حدودی هم ، غافل از احوال گذشتگان ، هیچ کدام نمی دانند که در گذشته های نه چندان دور ، چه دلیر مردان و چه  شیر زنانی در این مرز و بوم ، برای حفظ و حراست از سرزمین مادری شان و برای پاسداری از دین مقدس و مبین اسلام و انقلاب اسلامی چه زحماتی را متحمل گشته اند و چگونه در برابر همه کفر و استکبار با دست خالی استقامت کرده اند . اینک تا نسل گذشته ، آنچه را که خود دیده اند به آیندگان نگویند یا ننویسند ، دیگر تاریخ باقی نمی ماند .

بدین جهت ما نیز بر آن شدیم ، تا قطره ای از اقیانوس بیکران استقامت و ایثارگری و از جان گذشتگی مردم غیور و جوانمردان بی ادعای آن روزگار را ، در مقابل تجاوزات نا جوانمردانه و کینه توزانه دشمن ، هر چند بصورت گزارشی کوتاه به نسلهای جدید و آینده برسانیم . تا رسالت تاریخی خویش را انجام داده باشیم ، در این راستا ، ضمن عرض تبریک پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات غرور آفرین کربلای 5 در 19 سال پیش و با نثار خالصانه ترین درودهای خود به ارواح طیبه شهدای عملیات و عرض ادب و ارادت به بازماندگان جانباز بسیجی و جهادی و آزادگان سرافراز آن عملیات توجه عزیزان را به گزارشی از عملیات کربلای 5 جلب می کنیم بخوانیم و عمل کنیم :

عملیات کربلای 5 در ساعت 30 : 1 بامداد در تاریخ 19 / دی ماه / 1365 با رمز مقدس یا زهرا ( س ) به منظور انهدام ماشینجنگی عراق در استراتژیک ترین نقطه ، در شرق بصره در شلمچه آغاز گردید . منطقه عملیاتی شلمچه از لحاظ جغرافیائی متشکل از دشت وسیع ، باتلاق و نخلستان بود که علاوه بر ۀن رژیم بعث عراق ، آبگرفتگی مصنوعی وسیعی به طول 9 کیلومتر از حدفاصل کانال بزرگ ماهی تا شمالغرب اروندرود به آن افزوده بود . قسمت دیگر از سد دفاعی دشمن در این  منطقه ، ایجاد دژهای بزرگ در چند محور که اکثرا از سنگرهای بتونی تشکیل یافته بود و ایجاد میدان های مین به طور وسیع ، حفر کانال های مصنوعی ، تله های انفجاری، دکل های دیدبانی و نصب بیش از پانزده ردیف سیم خاردار حلقوی و پره های آهنی یا ( خورشیدی ) به عرض 500 متر ، و به طول 9 کیلومتر و برخوردار از تجهیزات بسیار پیشرفته بودند .

رژیم عراق پس از عملیات بیت المقدس در سال 61 در طول خطِ صد کیلومتری فاو تا شلمچه ، قویترین استحکامات نظامی ایجاد کرده بود ، بصره بلحاظ لینکه یکی از مراکز اصلیِ صنعتی و نفتی ، همچنین دومین شهر مهم عراق پس از بغداد محسوب می شد . دشمن از بیم یورش رزمندگان اسلام به بصره ، قویترین نیروهای پدافند خود موسوم به سپاه سوم را بکار گمارده بود . این سپاه متشکل از نیروهای کماندوئیِ « حتین ، القادسیه و الرشید » بود که از پیچیده ترین تجهیزات نظامی ، همانند تانک های 72 T برحوردار بودند .

تا قبل از عملیات والفجر 8 فرماندهی این سپاه به عهده ماهر عبدالرشید بود که بعد از شکست سخت نیروهای عراقی ، در منطقه فاو از سپاه اسلام ، این فرد به فرماندهی سپاه هفتم منصوب گردید .

اما بدلیل اهمیت استراتژیک منطقه شلمچه ، صدام شخصا سرلشکر البداوی را به فرماندهی سپاه سوم منصوب کرد . دشمن با بکارگیری پیچیده ترین تجربیات نظامی ِ شرق و غرب ، و با استقرار خود در منطقه ، حداکثر توان خود را جهت سد کردن پیشرویِ نیروهای اسلام بکار گرفته بود و آن منطقه را بعنوان یکی از بزرگترین دژهای تسخیر ناپذیر خود ، در طول نوار مرزی ثبت کرده بود . استحکاماتی که رژیم عراق در این منطقه بر پا کرده بود در نوع خود غیز قابل عبور تلقی می شد و حکام بغداد تبلیغات وسیعی را پس از اخداث این تاسیسات براه انداخته بودند .

تلویزیون عراق با نشان دادن حضور گسترده نیروهای خود و مستشاران آمریکائی در منطقه ، قدرت خود را به رخ دنیا می کشید و می خواست با غیر قابل نفوذ نشان دادن آن ، روحیه رزمندگان اسلام را تضعیف کند . علاوه بر تمامی آن موانع ، دشمن بعثی صهیونیستی اقدام به احداث خاکریزهای مثلثی و هلالی شکل و همچنین دیوارهای بتنی نموده بود که با سیم های آرماتور اسکلت بندی و محکم شده بودند .

اما تمام اینها در مقابل اراده پولادین رزمندگان اسلام و تخریبچیان غواص عاشق امام ، ناچیز بود . رزمندگان سپاه توحید با چنان شهامت و مهارت و ایثارگری اقدام به گشودن آن معابر نمودند که تحصین همگان را برانگیخت و آن استحکامات چنان در هم شکسته شد که سپاه سوم عراق همانند سپاه هفتم ، در والفجر 8 ، بدست دلاوران اسلام به غضب الهی گرفتار شدند .

با در هم کوبیده شدن تیپ های این سپاه ، سرانجامی همچون دیگر مزدوران بعثی را یافتند . سقوط استحکامات متعدد سپاه سوم در منطقه شلمچه ، یکی از عجیب ترین و بی سابقه ترین پدیده های نظامی بود که نیرو های سپاه اسلام با عنایت الهی موفق به خلق آن گشتند . فاصله کوتاه زمانی بین عملیات کربلای چهر و کربلای پنج ، تقریبا با فاصله ( 14 روز ) ، با برخورداری از رزم بی امان لبیک گویان خمینی کبیر ( ره ) در شبو روز ، با همکاری مراکز توپخانه ، هوانیروز و نیروهای زمینی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ، در کنار فعالیت های گسترده و بی وقفه جهاد گران حماسه ساز و سنگر سازان بی سنگر در احداث انواع سنگر و خاکریز ، در زیر شدیدترین آتش دشمن ، از ویژگیهای مهم این عملیات بود .

گرچه در میان اهداف عملیات کربلای 5 ، آزاد سازی بصره به چشم  نمی خورد ، ولی با نزدیک شدن سپاه اسلام به بصره و استقرار آنها در پانصد متری پتروشیمی بصره ، این شهر عملا به یک شهر جنگ زده مبدل گشته بود . همه افتخارات و پیروزیهای بدست آمده از الطاف خفیه الهی و عنایات ویژه حضرت بقیه الله العظم ارواحنا له الفدا و رهبری مدبرانه و حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) و با مقاومت و از جان گذشتگی امت شهید پرور ایران اسلامی می باشد . والسلام

در آخر نتایج کلی عملیات کربلای 5 رو می نویسم :

تعداد کشته و زخمی دشمن : 44700 نفر

تعداد اسیر گرفته شده از دشمن : 2550 نفر

تعداد انهدام تانک و نفربر دشمن :700 دستگاه

تعداد خودروهای سوخته دشمن : 1500 دستگاه

سرنگونی هواپیماهای پیشرفته : 72 فروند

به غنیمت گرفتن تانک و خودرو : 720 دستگاه

آزاد سازی 155 کیلومتر مربع از اراضی جمهوری اسلامی ، تصرف جزایر مهم و استراتژیک بوارین و ام الطویل و شهرک دوئیجی عراق .

« نصر من الله و فتح قریب و بشرالمومنین »

به روح پاک شهیدان اجماعا صلوات ...

نظرات 6 + ارسال نظر
سید مرتضی چهارشنبه 30 آبان 1386 ساعت 04:32 ب.ظ http://ansarollhossein.blogfa.com

سلام داداش
خسته نباشی
از خدا می خوام که همیشه این حسو نسبت به شهیدان داشته باشی
تنهاترین حسی است که ماندگار است و نسیب هر کس نشود.
معرفت در گرانیست که به هر کس ندهندش پر طاووس به کرکس ندهندش

روحشان شاد و راهشان پر رهرو

یه نایب شهید چهارشنبه 12 دی 1386 ساعت 01:19 ب.ظ http://ansarollahossein.blogfa.com

آقای سید مرتضی
مثل اینکه شهدا رو خیلی دوست دارید ؟
تا حالا برای شهدا چیکار کردید ؟
اگر دوست دارید یه کار قشنگ کنید به وبلاگ من یه سد بزن . البته هنوز کامل نیست ...
یادتون باشه ما مدیون خون شهداییم ...

رهروان شهدای تخریب شنبه 2 آذر 1387 ساعت 08:03 ق.ظ http://www.kowsar35.com

باسلام از وبلاگ خوبتان بوی معطر شهیدان عزیز به مشام میرسد مایه افتخار ماست که نام وبلاگ شما که بنام شهیدان مزین شده سایت ما تزیین نماید لذا به همین جهت شما را درسایت رهروان شهدای تخریب لینک نمودم اگر صلاح دیدید با اقدام متقابل از ما پشتیبانی ومارا نیز درپیوندهای خود درج نماییدامید است دراین را ه پرافتخار موفق وموید باشید

عبدخدا سه‌شنبه 24 دی 1387 ساعت 12:55 ب.ظ http://belaghat.blogfa.com

یاد تمامی شهدای عملیات کربلای ۵ بالاخص شهید حسین ثقفی گرامیباد

واقعا خدا شهدای ما را دوست داشت که آنها را نزد خود برد تا نباشند و گرفتار این دنیای بیهوده و پوچ شوند.

با درود

مهدی پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1388 ساعت 12:42 ب.ظ http://m220t220.blogfa.com/

سلام
وبلاگ جامعی دارید بهتون تبریک میگم
من از مطالبه شما استفاده کردم امیدوارم راضی باشید
خیلی کمکم کردین
یاعلی مدد

نورعلی شنبه 27 شهریور 1389 ساعت 07:37 ب.ظ

باسلام ودعای خیر
اقاسیدیادکربلای ۵مرایک باردیگربه حال وهواوفضای شلمچه برد
ویادرسول یادوهاب یادکامل ویادیاران
یاران همه رفتندماهنوزجامانده ایم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد